Czym jest Przewodnik i jak z niego korzystać?

Przewodnik

Przewodnik po strategiach edukacyjnych (ang. Teaching and Learning Toolkit) został przygotowany przez Education Endowment Foundation (EEF) – brytyjską organizację wspierającą nauczycieli i dyrektorów szkół w wykorzystywaniu dowodów naukowych w praktyce szkolnej. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zaadoptował to narzędzie do polskiego kontekstu edukacyjnego.

Przewodnik prezentuje zestaw sprawdzonych strategii edukacyjnych, czyli takich sposobów pracy, które realnie pomagają uczniom lepiej się uczyć. Zawiera opisy metod nauczania, form pracy z uczniami oraz sposobów organizacji zajęć w klasie i w szkole.

Kryteria oceny

Każda strategia została przeanalizowana w oparciu o trzy kryteria:

  • skuteczność (wpływ na wyniki uczniów w nauce),
  • koszt wdrożenia (wymagane nakłady finansowe, w tym czas pracy nauczycieli),
  • wiarygodność dowodów naukowych (jak pewne są wnioski wynikające z badań, na których opiera się strategia).

Przewodnik przyda się zatem:

  • na radach pedagogicznych (przy omawianiu strategii nauczania i organizacji pracy szkoły),
  • w zespołach przedmiotowych (przy planowaniu wspólnego podejścia do nauczania),
  • w codziennej pracy z uczniami (przy doborze metod pracy na lekcji).

Wdrażanie w praktyce

Przewodnik dostarcza informacji o tym, co – na podstawie dostępnych dowodów – prawdopodobnie przyniesie korzyści. Jest zatem dobrym punktem wyjścia przy planowaniu działania, które realnie poprawią wyniki uczniów. Przewodnik nie jest natomiast zbiorem gotowych recept, gwarantujących sukces dydaktyczny w klasie lub szkole.

W procesie planowania, wdrażania i ewaluacji metody dydaktycznych najważniejsi są oczywiście nauczyciele i ich kompetencje. To ich doświadczenie, profesjonalny osąd i znajomość szkoły będą kluczowe w dostosowaniu Przewodnika do swoich działań i w rozwijaniu własnego, autorskiego systemu pracy.

Przykładowo, z badań wynika, że działania angażujące rodziców mogą przełożyć się średnio na cztery dodatkowe miesiące postępów uczniów w nauce. Ale wiemy też, że włączenie rodziców w proces uczenia się dziecka bywa w praktyce bardzo trudne. Dlatego przed podjęciem decyzji warto przemyśleć, jak wygląda współpraca z rodzicami w szkole i czy ten pomysł jest możliwy do zrealizowania.

Copyright © 2025 The Education Endowment Foundation. All rights reserved.