Na czym to polega
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy dotyczą maksymalnego wykorzystania języka mówionego i interakcji werbalnej w procesie uczenia się.
Termin „język mówiony” odnosi się do mówienia i słuchania, natomiast „interwencja” oznacza wprowadzenie nowego działania bądź modyfikację dotychczasowej praktyki dydaktycznej. Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą więc obejmować podejścia akcentujące mówienie lub słuchanie w ramach nauczania całej klasy, jak również działania ukierunkowane lub realizowane w małych grupach.
Przykłady takich podejść obejmują:
- ukierunkowane głośne czytanie i omawianie książek z młodszymi uczniami,
- świadome poszerzanie zasobu słownictwa uczniów,
- stosowanie strukturalnych pytań w celu rozwijania strategii czytania ze zrozumieniem,
- wykorzystanie celowego dialogu i interakcji powiązanych z treściami programowymi.
Umiejętności formalnego wystąpienia publicznego i prezentacji nie stanowią bezpośredniego przedmiotu tych badań.
Wspólnym elementem badań w ramach tego tematu jest podejście dydaktyczne, a nie cel samej interwencji. Mimo że wszystkie te działania opierają się na języku mówionym, nie zawsze ich głównym celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się tym typem języka.
W ramach interwencji rozwijających umiejętności językowe w zakresie mowy nauczyciel lub inna osoba dorosła może:
- stosować metodę nauczania zwaną „budowaniem rusztowania” (ang. scaffolding) w odniesieniu do umiejętności mówienia i słuchania,
- modelować poprawne, wysokiej jakości wypowiedzi ustne i aktywne słuchanie,
- modelować strategie metapoznawcze wspierające strategie czytania ze zrozumieniem,
- stosować podejścia oparte na dialogu,
- udzielać informacji zwrotnej,
- uczyć uczniów, jak stosować strategie językowe w procesie uczenia się.
Uczniowie mogą używać języka mówionego w celu:
- rozwijania umiejętności czytania i pisania,
- poszerzania zasobu słownictwa,
- rozwijania własnych pomysłów i koncepcji,
- nawiązywania do posiadanej wiedzy podstawowej,
- rozwijania umiejętności rozmowy oraz innych umiejętności mówienia i słuchania,
- rozwijania świadomości metapoznawczej.
Inne strategie opisane w Przewodniku po Strategiach Edukacyjnych również obejmują elementy języka mówionego, takie jak:
- Metapoznanie i samoregulacja, które czynią rozmowę o procesie uczenia się elementem zajęć,
- Uczenie się przez współdziałanie, które wspiera interakcję uczniów w grupach,
- Informacja zwrotna – gdy jest udzielana ustnie.
Najważniejsze ustalenia
Generalnie mówiąc, interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mają wysoki wpływ na osiągnięcia uczniów – odpowiada to średnio sześciu miesiącom dodatkowego postępu w nauce.
Interakcja ukierunkowana na uczenie się stanowi kluczowy element tych interwencji. Podejścia te często obejmują rozmowy pomiędzy nauczycielem a uczniami oraz między samymi uczniami (rówieśnikami).
Najsilniejsze dowody naukowe dotyczą interwencji zintegrowanych z istniejącym programem nauczania. Koniecznie należy więc rozważyć, w jaki sposób wprowadzane zmiany lub udoskonalenia praktyki dydaktycznej wiążą się z treściami programowymi (curriculum).
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą być szczególnie skuteczne w pracy z uczniami z grup defaworyzowanych. Wyniki badań wskazują, że im większy odsetek uczniów z grup defaworyzowanych uczestniczył w interwencji, tym skuteczniejsze były jej efekty.
Skuteczność
Średni wpływ na poziomie sześciu miesięcy dodatkowego postępu w nauce opiera się głównie na wynikach uczniów w testach sprawdzających strategie czytania ze zrozumieniem.
To podejście może również pozytywnie wpływać na efekty uczenia się w zakresie języka mówionego – na przykład na umiejętność ucznia opowiadania historii lub rozumienia słownictwa w mowie. Dowody naukowe są obiecujące, tym niemniej wiarygodne mierzenie umiejętności języka mówionego może być trudne, ponieważ obejmuje ono różne wymiary – zarówno mówienie, jak i słuchanie.
Umiejętność czytania i pisania odgrywa kluczową rolę w całym programie nauczania, a interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą skutecznie wspierać rozwój umiejętności czytania i pisania. W niewielkiej liczbie badań sprawdzono, czy te interwencje poprawiają osiągnięcia uczniów w naukach przyrodniczych i matematyce, jednak wpływ na wyniki w tych przedmiotach nie jest jednoznaczny.
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą przynosić również szersze korzyści, wykraczające poza osiągnięcia edukacyjne. Niektóre badania odnotowują poprawę postaw uczniów, koncentracji uwagi, samoregulacji oraz wzrost pewności siebie.
Badania koncentrujące się na mówieniu, słuchaniu lub łączeniu tych dwóch umiejętności wykazują pozytywny wpływ na osiągnięcia uczniów. Większość badań obejmuje oba aspekty jednocześnie, jednak badania skupiające się wyłącznie na słuchaniu mogą być szczególnie skuteczne, choć liczba takich badań jest mniejsza. Szersze dowody wskazują, że niektórzy uczniowie mogą mieć trudności właśnie w obszarze języka mówionego. Szkoły powinny zatem zastanowić się, w jaki sposób będą identyfikować uczniów wymagających dodatkowego wsparcia w zakresie języka mówionego i artykulacji. W razie potrzeby warto oddzielnie koncentrować się na aktywnościach rozwijających mówienie i słuchanie, aby lepiej dostosować działania do indywidualnych potrzeb uczniów.
Co się kryje za średnią
Zidentyfikowano więcej badań testujących interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy w edukacji wczesnoszkolnej i szkołach podstawowych niż w szkołach średnich. Podejścia cechują się podobną skutecznością we wszystkich grupach wiekowych.
Niemal wszystkie interwencje wykorzystują język mówiony w celu wspierania rozwoju umiejętności czytania i pisania.
Większość badań analizuje wpływ tych interwencji na czytanie. W badaniach, w których mierzono efekty uczenia się w zakresie języka mówionego, również odnotowano pozytywny wpływ, choć pewność tego wniosku jest mniejsza.
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą być skuteczne, niezależnie od tego, czy są prowadzone przez nauczycieli, asystentów nauczyciela czy inne osoby. Doskonalenie zawodowe prawdopodobnie odgrywa kluczową rolę w skutecznym wdrażaniu nowego podejścia.
Większość badań przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych, jednak szacowany wpływ jest podobny w badaniach amerykańskich i w badaniach pochodzących z innych krajów.
Wyrównywanie różnic edukacyjnych
Dostępne są badania, w których dowiedziono, że uczniowie z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym częściej pozostają w tyle za rówieśnikami z bardziej uprzywilejowanych środowisk pod względem rozwoju wczesnych umiejętności językowych i mowy. Może to wpływać na ich doświadczenia szkolne oraz przebieg procesu uczenia się na późniejszych etapach edukacji.
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy mogą być skutecznym podejściem w pracy z uczniami z grup defaworyzowanych. Badania wskazują, że im większy udział uczniów z grup defaworyzowanych w interwencji, tym bardziej efektywne będzie jej działanie.
Podejścia te mogą być realizowane w odniesieniu do wszystkich uczniów lub mieć charakter ukierunkowany. Ukierunkowane i uzupełniające interwencje mogą być skuteczne i mogą stanowić wsparcie dla uczniów z grup defaworyzowanych, którzy mają zaległości w nauce. Należy jednak uwzględnić potencjalne negatywne skutki prowadzenia zajęć poza salą lekcyjną, takie jak opuszczanie innych lekcji lub utrata kontaktu z podstawowym programem nauczania.
Wdrożenie w szkole
Interwencje rozwijające umiejętności językowe w zakresie mowy są wdrażane na różne sposoby, zgodnie z dostępnymi wynikami badań. Wynika z nich, że skuteczne mogą być różne podejścia.
Integracja z programem nauczania (curriculum): większość interwencji w tej bazie dowodów była zintegrowana ze zwykłym programem nauczania. W takich przypadkach integracja dotyczyła najczęściej nauczania umiejętności czytania i pisania, a bardzo często odbywała się w kontekście czytania opowiadań (szczególnie w pracy z młodszymi dziećmi). Istniały również przykłady interwencji włączonych do innych przedmiotów, w tym do nauk przyrodniczych. Niektóre interwencje realizowano poza typowymi lekcjami w klasie – zarówno w czasie zajęć, jak i poza godzinami szkolnymi.
Działania związane z językiem mówionym powinny być powiązane z szerszym programem nauczania. W przypadku interwencji ukierunkowanych na rozwój słownictwa najlepsze efekty osiąga się wtedy, gdy nowe słownictwo jest związane z treściami aktualnie omawianymi w szkole i gdy uczniowie mogą aktywnie oraz znacząco z niego korzystać.
Interakcje: w pracy grupowej lub w parach uczniowie mogą dzielić się swoimi sposobami myślenia, rozwijać pomysły lub utrwalać słownictwo. Nauczyciel odgrywa kluczową rolę w organizowaniu produktywnych dyskusji rówieśniczych. W niektórych interwencjach język mówiony był wykorzystywany samodzielnie przez ucznia (na przykład w celu wspierania metapoznania).
Grupowanie uczniów: Wiele badań testuje skuteczność interwencji rozwijających umiejętności językowe w zakresie mowy w dużych grupach (powyżej sześciu uczniów – aż do całej klasy). Część badań przyjmuje podejście ukierunkowane, prowadząc interwencje dla określonych grup uczniów w zależności od potrzeb – na przykład dla uczniów o niższych osiągnięciach edukacyjnych lub uczniów z grup defaworyzowanych.
Koszty
Ogólnie rzecz biorąc, średni koszt wdrażania interwencji rozwijających umiejętności językowe w zakresie mowy oceniany jest jako bardzo niski. Koszty związane z tymi interwencjami wynikają głównie z zakupu książek, materiałów dydaktycznych oraz szkoleń, z których większość stanowi koszty początkowe.
Chociaż średni szacowany koszt wdrożenia interwencji rozwijających umiejętności językowe w zakresie mowy jest bardzo niski, możliwość zapewnienia szkoleń dla kadry pedagogicznej sprawia, że całkowity koszt może wahać się od bardzo niskiego do umiarkowanego.
Siła dowodów
Siłę dowodów naukowych dotyczących interwencji nakierowanych na modyfikację zachowań oceniono jako wysoką. Zidentyfikowano 188 badań, które spełniły kryteria włączenia do Przewodnika. Ocenę siły dowodów naukowych tej strategii jednak obniżono, ponieważ znaczny odsetek badań nie został poddany niezależnej ewaluacji. Ewaluacje prowadzone przez organizacje powiązane z danym podejściem dydaktycznym (np. przez komercyjnych dostawców programów edukacyjnych) zazwyczaj wykazują większy wpływ, co może zniekształcać ogólny wynik dla danej strategii.
Jak w przypadku każdego przeglądu badań naukowych, Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych przedstawia średni wpływ poszczególnych podejść, uzyskany na podstawie wyników badań naukowych prowadzonych w środowisku szkolnym. Podczas wdrażania strategii w swojej placówce należy uwzględnić kontekst szkoły i korzystać z profesjonalnego osądu nauczycieli oraz kadry kierowniczej.
Liczba badań
188
Przegląd aktualizowany
maj 2025