Na czym to polega
Mentoring w edukacji polega na współdziałaniu młodych osób ze starszym rówieśnikiem lub dorosłym wolontariuszem, który pełni rolę pozytywnego wzorca do naśladowania. Celem mentoringu jest zazwyczaj wzmacnianie pewności siebie i budowanie relacji, rozwijanie prężności psychicznej i charakteru oraz podnoszenie aspiracji, a nie bezpośredni rozwój konkretnych umiejętności lub wiedzy.
Mentorzy zazwyczaj budują relację z uczniami, spotykając się z nimi indywidualnie przez około godzinę tygodniowo przez dłuższy okres – w trakcie zajęć szkolnych, po lekcjach lub w weekendy. W niektórych programach mentorzy spotykają się z uczniami również w małych grupach.
Zakres działań różni się w zależności od programu. Część programów mentoringowych obejmuje wsparcie szkolne (np. pomoc w odrabianiu pracy domowej lub realizacji innych szkolnych zadań), jednak podejścia koncentrujące się przede wszystkim na bezpośrednim wsparciu dydaktycznym nie są ujęte w tej strategii – zob. Nauczanie indywidualne oraz Tutoring rówieśniczy.
Mentoring jest coraz częściej oferowany młodym osobom z trudnościami w nawiązywaniu relacji lub uczniom zagrożonym niepowodzeniem edukacyjnym bądź wykluczeniem.
Najważniejsze ustalenia
Mentoring ma przeciętnie niewielki pozytywny wpływ na osiągnięcia edukacyjne uczniów (ok. +2 miesiące dodatkowego postępu).
Pozytywne efekty w zakresie osiągnięć edukacyjnych zazwyczaj nie utrzymują się po zakończeniu programu mentoringowego, więc należy zadbać o to, by nie utracić korzyści. Należy koniecznie wspierać uczniów, którzy odnieśli korzyści z mentoringu, w utrzymaniu pozytywnych zmian w zakresie pewności siebie i zachowania.
Zarówno programy realizowane w środowisku lokalnym, jak i programy szkolne mogą być skuteczne, choć większość badań przeanalizowanych w ramach tej strategii przeprowadzono w szkołach.
Rezygnacja mentora może mieć negatywny wpływ na jego podopiecznych, zatem warto rozważyć sposoby zapewnienia mentorom odpowiedniego wsparcia.
Skuteczność
W ujęciu przeciętnym mentoring ma niewielki pozytywny wpływ na wyniki w nauce, choć efekty poszczególnych programów są zróżnicowane. Niektóre badania wskazują na silniejszy pozytywny wpływ na uczniów z grup defaworyzowanych, jak również na efekty pozaszkolne, takie jak stosunek do szkoły, frekwencja i zachowanie.
Istnieje jednak ryzyko nieudanych dopasowań mentora i podopiecznego, które mogą negatywnie wpływać na ucznia; niektóre badania odnotowują nawet ogólny efekt negatywny.
Bardziej skuteczne są programy o jasno określonej strukturze i oczekiwaniach, które zapewniają szkolenie i wsparcie dla mentorów oraz angażują wolontariuszy w roli mentorów.
Badania naukowe nie potwierdziły, że programy koncentrujące się wyłącznie na poprawie wyników w nauce są bardziej efektywne. Programy o wielu celach mogą cechować się taką samą bądź większą skutecznością.
Co się kryje za średnią
Badania nad mentoringiem przeprowadzono zarówno w szkołach podstawowych, jak i średnich; w obu przypadkach zidentyfikowano porównywalne efekty.
Ogólny wpływ na wyniki z matematyki jest zazwyczaj większy niż w przypadku wyników z czytania lub nauk przyrodniczych.
Wszystko wskazuje na to, że kluczem do skuteczności są spotkania co najmniej raz na 7 dni.
Wyrównywanie różnic edukacyjnych
Choć mentoring nie jest zazwyczaj tak skuteczny w podnoszeniu wyników w nauce jak nauczanie w małych grupach czy nauczanie indywidualne, można go ukierunkować na uczniów z grup defaworyzowanych oraz na osoby o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Niektóre badania sugerują, że uczniowie z grup defaworyzowanych często wykazują niskie zaangażowanie w naukę lub mają niskie oczekiwania wobec edukacji. Dla tych uczniów programy mentoringowe mogą być szczególnie korzystne, ponieważ zbudowanie relacji opartej na zaufaniu z dorosłym lub starszym rówieśnikiem może stanowić alternatywne źródło wsparcia.
Rezygnacja mentora z programu może mieć negatywny wpływ na uczniów. W przypadku uczniów, którzy już wcześniej doświadczyli rozczarowania z powodu braku wsparcia ze strony nauczycieli lub szkoły, ryzyko to może być jeszcze większe. Dlatego przy planowaniu programów mentoringowych szczególną uwagę należy zwrócić na rekrutację wiarygodnych, odpowiedzialnych mentorów – zwłaszcza gdy programy te są kierowane do uczniów z grup defaworyzowanych.
Wdrożenie w szkole
Mentoring wymaga bliskiej interakcji pomiędzy dorosłym lub starszym rówieśnikiem a jednym uczniem lub niewielką grupą uczniów. Rozmowy między mentorem a podopiecznym mogą dotyczyć szerokiej tematyki, np. stosunku do szkoły, konkretnych umiejętności lub wiedzy, samooceny i wiary we własne możliwości (zwłaszcza w kontekście nauki w szkole), aspiracji dotyczących dalszej nauki i przyszłej kariery zawodowej. Koniecznie należy zastanowić się, jakiego wsparcia będą potrzebowali mentorzy, by skutecznie prowadzić relację mentoringową. Rodzaj szkolenia powinien być starannie dopasowany, by pomóc mentorom budować trwałe i efektywne relacje z podopiecznymi.
Spotkania mentoringowe zazwyczaj mają charakter indywidualny, choć mentor może współpracować z kilkoma uczniami. Niektóre programy obejmują także spotkania w małych grupach (2-5 uczniów), natomiast większe grupy (powyżej 5 osób) formuje się bardzo rzadko.
Programy mentoringowe zazwyczaj realizuje się przez dłuższy okres – często co najmniej przez jeden rok szkolny – by umożliwić mentorom i podopiecznym zbudowanie trwałych, opartych na zaufaniu relacji. Regularne, częste spotkania, które odbywają się raz w tygodniu bądź częściej, przynoszą zazwyczaj najlepsze rezultaty.
Koszty
Średni koszt realizacji programu mentoringowego jest umiarkowany. Główne wydatki, jaki ponoszą szkoły, obejmują szkolenie mentorów, wynagrodzenia (w przypadku mentorów, którzy nie są wolontariuszami) oraz materiały dydaktyczne i organizacyjne. Niektóre programy przewidują również ciągłe szkolenia i wsparcie dla mentorów, co może generować dodatkowe koszty.
W porównaniu z innymi strategiami edukacyjnymi wdrażanie programów mentoringowych wymaga także umiarkowanego, choć długotrwałego zaangażowania kadry.
Oprócz kwestii czasu i kosztów dyrektorzy szkół powinni zastanowić się, jak skutecznie rekrutować kompetentnych i rzetelnych mentorów, dobrze dopasowanych do swoich podopiecznych. Warto również zastanowić się, jak utrzymać pozytywne efekty programu – takie jak wzrost pewności siebie, aspiracji i prężności psychicznej – po jego zakończeniu, ponieważ badania dowodzą, że utrwalenie tych zmian może być trudne.
Siła dowodów
Siłę dowodów naukowych dotyczących interwencji nakierowanych na modyfikację zachowań oceniono jako umiarkowaną. Zidentyfikowano 64 badania, które spełniły kryteria włączenia do Przewodnika.
Jak w przypadku każdego przeglądu badań naukowych, Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych przedstawia średni wpływ poszczególnych podejść, uzyskany na podstawie wyników badań naukowych prowadzonych w środowisku szkolnym. Podczas wdrażania strategii w swojej placówce należy uwzględnić kontekst szkoły i korzystać z profesjonalnego osądu nauczycieli oraz kadry kierowniczej.
Liczba badań
64
Przegląd aktualizowany
maj 2025