Na czym to polega
Nauczanie w małych grupach definiuje się jako sytuację, w której jeden nauczyciel, przeszkolony asystent nauczyciela lub tutor pracuje z 2-5 osobami jednocześnie. Taka organizacja nauki pozwala na skoncentrowanie procesu dydaktycznego na niewielkiej liczbie uczniów – zazwyczaj w oddzielnej sali lekcyjnej lub wydzielonej przestrzeni do nauki. Intensywne nauczanie w małych grupach często stosuje się wtedy, gdy trzeba wesprzeć uczniów o niższych osiągnięciach edukacyjnych lub tych, którzy zaczynają pozostawać w tyle. Nauczanie w małych grupach może być też wykorzystywane jako strategia ogólna, służąca zapewnieniu postępów w nauce lub nauce bardziej wymagających zagadnień i umiejętności.
Najważniejsze ustalenia
Nauczanie w małych grupach przynosi średnio 4 miesiące dodatkowego postępu w ciągu roku szkolnego.
Jest ono najbardziej skuteczne, gdy jest ukierunkowane na konkretne potrzeby uczniów. W celu odpowiedniego dopasowania wsparcia warto wykorzystać diagnozę edukacyjną, która pozwoli określić, w jaki sposób najlepiej skierować pomoc.
Zarówno nauczanie indywidualne, jak i nauczanie w małych grupach to skuteczne strategie dydaktyczne. Jednak ze względu na korzystniejszy stosunek kosztów do efektów nauczanie w małych grupach może być rozwiązaniem bardziej opłacalnym i wartym szerszego stosowania.
Szkolenia dla osób prowadzących zajęcia w małych grupach mogą znacząco zwiększyć efektywność tej formy nauczania.
Dodatkowe zajęcia w małych grupach mogą być również skutecznym sposobem wsparcia uczniów z grup defaworyzowanych i powinny być uwzględniane w strategii wykorzystania środków z programów dofinansowania na rzecz wyrównania szans edukacyjnych.
Skuteczność
Średni wpływ nauczania w małych grupach odpowiada 4 dodatkowym miesiącom postępu uczniów w ciągu roku szkolnego. Dowody naukowe pokazują, że nauczanie w małych grupach jest skuteczne; ogólna zasada mówi, że im mniejsza grupa, tym lepsze efekty. Niektóre badania sugerują, że większa ilość informacji zwrotnej od nauczyciela, dłuższe zaangażowanie uczniów w mniejszych grupach lub lepsze dopasowanie materiału do potrzeb uczniów mogą tłumaczyć wyższy poziom skuteczności. Po przekroczeniu liczby 6-7 uczniów w grupie efektywność nauczania zauważalnie spada.
Choć zasada „im mniejsza grupa, tym lepiej” jest ogólnie trafna, istnieje pewna zmienność wyników w dostępnych badaniach – na przykład w przypadku nauki czytania nauczanie w małych grupach może być bardziej efektywne niż nauczanie indywidualne lub praca w parach. W takich przypadkach praktyka czytania może być zorganizowana w sposób pozwalający wszystkim uczniom utrzymać aktywne zaangażowanie, np. w ramach czytania kierowanego.
Ta zmienność wyników sugeruje dwie istotne kwestie: po pierwsze, jakość nauczania w małych grupach może mieć takie samo lub większe znaczenie niż sama liczebność grupy (istnieją dowody, że doskonalenie zawodowe nauczycieli pozytywnie wpływa na wyniki uczniów). Po drugie, należy oceniać skuteczność różnych modeli pracy, ponieważ rodzaj nauczanego materiału oraz skład grupy mogą wpływać na osiągane wyniki.
Z uwagi na niepewność wynikającą z różnic kontekstowych oraz niższe koszty, nauczanie w małych grupach może być rozsądnym rozwiązaniem pilotażowym przed wdrożeniem nauczania indywidualnego.
Co się kryje za średnią
Wpływ nauczania w małych grupach jest zazwyczaj większy w szkołach podstawowych (+4 miesiące postępu) niż w szkołach średnich, gdzie przeprowadzono mniej badań, a odnotowany wpływ jest niższy (+2 miesiące).
Większość badań dotyczących nauczania w małych grupach dotyczyła nauki czytania, w której odnotowano średnio wyższy efekt (+4 miesiące). W badaniach dotyczących matematyki odnotowano nieco mniejszy, acz nadal pozytywny wpływ (+3 miesiące).
Największe efekty uzyskiwano w przypadku częstych sesji (ok. 3 razy w tygodniu), trwających do jednej godziny i prowadzonych przez około 10 tygodni.
Uczniowie o niższych osiągnięciach edukacyjnych odnoszą szczególnie duże korzyści z nauczania w małych grupach.
Wyrównywanie różnic edukacyjnych
Badania przeprowadzone w Anglii wykazały, że uczniowie z grup defaworyzowanych odnoszą szczególne korzyści z nauczania w małych grupach.
Nauczanie w małych grupach może wspierać uczniów w osiąganiu efektywnych postępów, zapewniając intensywne, ukierunkowane wsparcie dydaktyczne dla tych, którzy wcześniej mieli niskie osiągnięcia edukacyjne lub są zagrożeni pozostaniem w tyle. Takie podejście umożliwia nauczycielowi skoncentrowanie się na potrzebach niewielkiej liczby uczniów i dostosowanie nauczania do poziomu ich zrozumienia. Nauczanie w małych grupach daje również możliwość większej interakcji i przekazywania informacji zwrotnej niż nauczanie całej klasy, co może pomóc uczniom pokonywać bariery w uczeniu się oraz zwiększać ich dostęp do realizowanego programu nauczania.
Wdrożenie w szkole
Nauczanie w małych grupach wywiera pozytywny wpływ poprzez udzielanie dodatkowego wsparcia dostosowanego do potrzeb uczniów. Zmniejszenie stosunku liczby uczniów do nauczyciela w porównaniu ze standardową klasą umożliwia bliższą interakcję między nauczycielem a uczniami. Wdrażając nauczanie w małych grupach, szkoły powinny rozważyć, jak zapewnić, by te kluczowe elementy przyniosły pozytywne rezultaty, m.in. poprzez:
- trafne zidentyfikowanie uczniów, którzy wymagają dodatkowego wsparcia;
- zrozumienie braków u uczniów objętych nauczaniem w małych grupach i wykorzystanie tej wiedzy do odpowiedniego doboru treści programowych;
- przygotowanie nauczycieli do prowadzenia wysokiej jakości interakcji z uczniami, w tym do udzielania dobrze zaplanowanej informacji zwrotnej;
- zapewnienie ścisłego powiązania nauczania w małych grupach z treściami realizowanymi w klasie.
Nauczanie w małych grupach może być prowadzone przez nauczycieli, przeszkolonych asystentów nauczyciela, mentorów akademickich lub tutorów. Takie interwencje dydaktyczne są zazwyczaj realizowane przez dłuższy okres – często na przestrzeni kilku tygodni lub semestrów – i obejmują niewielką grupę (2-5 uczniów).
Koszty
Średni koszt nauczania w małych grupach jest niski. Wydatki ponoszone przez szkoły wynikają głównie z dodatkowych kosztów wynagrodzeń oraz materiałów dydaktycznych, z których większość ma charakter kosztów powtarzalnych.
W przypadku nauczania w małych grupach prowadzonego przez nauczycieli lub asystentów nauczyciela wdrożenie tego podejścia wymaga znacznej ilości czasu personelu w porównaniu z nauczaniem całej klasy. Ze względu na niższe koszty nauczanie w małych grupach może być rozsądnym rozwiązaniem pilotażowym przed rozważeniem wprowadzenia nauczania indywidualnego (zob. Nauczanie indywidualne).
Oprócz kwestii czasu i kosztów dyrektorzy szkół powinni rozważyć współpracę ze sprawdzonymi dostawcami usług edukacyjnych oraz zainwestować w doskonalenie zawodowe nauczycieli, asystentów i tutorów, aby zapewnić wysoką jakość nauczania w małych grupach.
Siła dowodów
Siłę dowodów naukowych dotyczących nauczania w małych grupach oceniono jako umiarkowaną. Zidentyfikowano 62 badania, które spełniły kryteria włączenia do Przewodnika. Ocenę siły dowodów naukowych tej strategii jednak obniżono, ponieważ znaczny odsetek badań nie został poddany niezależnej ewaluacji. Ewaluacje prowadzone przez organizacje powiązane z danym podejściem dydaktycznym (np. przez komercyjnych dostawców programów edukacyjnych) zazwyczaj wykazują większy wpływ, co może zniekształcać ogólny wynik dla danej strategii.
Podobnie jak w przypadku innych przeglądów dowodów naukowych, w Przewodniku zaprezentowano średni wpływ podejść dydaktycznych na podstawie badań akademickich. Podczas wdrażania konkretnego podejścia w swojej szkole należy uwzględnić kontekst placówki oraz kierować się profesjonalnym osądem nauczycieli i kadry zarządzającej.
Liczba badań
62
Przegląd aktualizowany
lipiec 2021