Na czym to polega
Nauczanie zindywidualizowane polega na dostosowywaniu zadań oraz udzielanego wsparcia do potrzeb każdego ucznia. Opiera się na założeniu, że wszyscy uczniowie mają różne potrzeby edukacyjne, a zatem podejście dopasowane do nich indywidualnie – zwłaszcza w zakresie rodzaju wykonywanych zadań oraz tempa realizacji programu nauczania – będzie bardziej efektywne.
Różne modele indywidualizacji nauczania były badane na przestrzeni lat – szczególnie w nauczaniu matematyki, gdzie uczniowie często pracują nad własnymi zestawami zadań (w dużej mierze samodzielnie). W ostatnich latach w procesie indywidualizacji coraz częściej wykorzystywane są technologie cyfrowe, które umożliwiają realizację spersonalizowanych aktywności oraz udzielanie indywidualnej informacji zwrotnej.
Najważniejsze ustalenia
Nauczanie zindywidualizowane może być skutecznym sposobem na zwiększenie osiągnięć uczniów, jednak jego wdrożenie bywa trudne ze względu na większe obciążenie nauczyciela, który musi planować, organizować i monitorować indywidualne aktywności uczniów.
Badania prowadzone wśród starszych uczniów szkół średnich wskazują na wyższe efekty tej metody. Może to wynikać z faktu, że starsi uczniowie są bardziej samodzielni i potrafią skuteczniej zarządzać własnym uczeniem się.
Istnieją również dowody na to, że technologie cyfrowe mogą skutecznie wspierać nauczanie zindywidualizowane. W wielu badaniach rozwiązania te łączono z nauczaniem w małych grupach, gdzie nauczyciel udzielał ukierunkowanego wsparcia uczniom, którzy mieli trudności z samodzielną pracą przy wykorzystaniu tych technologii.
Warto zauważyć, że nauczanie w małych grupach może stanowić obiecującą alternatywę dla pełnej indywidualizacji – pozwala bowiem lepiej odpowiadać na zróżnicowane potrzeby uczniów bez redukcji łącznego czasu nauczania.
Skuteczność
Średnio rzecz biorąc, nauczanie zindywidualizowane przynosi postęp o ok. 4 miesiące w porównaniu z tradycyjnymi metodami nauczania.
Za tą średnią kryje się jednak duża zmienność wyników, co może wynikać z trudności we wdrażaniu tej metody w sposób skuteczny, bez ograniczania czasu faktycznie poświęcanego na uczenie się. W przypadku rozwiązań stosowanych w klasie rola nauczyciela często staje się bardziej organizacyjna niż dydaktyczna – konieczność planowania i monitorowania indywidualnych zadań ogranicza czas na bezpośrednią interakcję pedagogiczną z uczniami. Z tego względu indywidualizację nauczania warto traktować jako uzupełnienie tradycyjnych zajęć, a nie ich całkowite zastępstwo.
Nowsze badania pokazują pozytywne efekty stosowania technologii cyfrowych wspartych diagnozą postępów i indywidualną informacją zwrotną. Technologie te mogą pozwolić na udzielanie natychmiastowej informacji zwrotnej, gdy uczniowie wykonują swoje zadania (więcej na temat skuteczności informacji zwrotnej – zob. Informacja zwrotna).
Niewielka liczba badań analizowała również informację zwrotną od rówieśników w ramach indywidualizacji nauczania – średnia wyników tych badań jest pozytywna.
Co się kryje za średnią
Badania prowadzone w szkołach średnich wykazują większy efekt (+4 miesiące) niż w szkołach podstawowych (+3 miesiące). Może to sugerować, że samodzielność uczniów oraz wykształcone strategie samoregulacji mają istotne znaczenie dla skuteczności nauczania zindywidualizowanego.
Efekty są najwyższe w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych (+4 miesiące), a nieco niższe w matematyce i czytaniu (+3 miesiące).
Wiele badań wskazuje, że asystenci nauczyciela mogą skutecznie wspierać realizację indywidualnych programów nauczania.
Podejścia wykorzystujące technologie cyfrowe w celu personalizacji nauczania okazują się równie skuteczne jak te, które nie korzystają z takich technologii.
Badania nad nauczaniem zindywidualizowanym przeprowadzono w 12 krajach na całym świecie; uzyskano zbieżne i porównywalne wyniki.
Wyrównywanie różnic edukacyjnych
Uczniowie z mniej uprzywilejowanych środowisk częściej są nieobecni w szkole, jak również mają gorsze wyniki w porównaniu z rówieśnikami z bardziej uprzywilejowanych rodzin. W rezultacie mogą przechodzić kolejne etapy edukacji z lukami w wiedzy, co wpływa na tempo i łatwość przyswajania nowego materiału.
W przypadku uczniów z niskimi wynikami początkowymi lub zagrożonych opóźnieniami w nauce nauczanie zindywidualizowane pozwala nauczycielowi dopasować zadania do poziomu ucznia. Jeśli uczniowie potrafią samodzielnie zarządzać własnym uczeniem się, podejście to może wspierać ich w utrwalaniu wiedzy, ćwiczeniu umiejętności i osiąganiu biegłości przed przejściem do kolejnych etapów programu nauczania. Co więcej, ukierunkowana diagnoza i informacja zwrotna mogą pomóc uczniom w korygowaniu błędnych przekonań lub pokonywaniu konkretnych barier w uczeniu się.
Wdrożenie w szkole
Celem nauczania zindywidualizowanego jest poprawa wyników uczniów poprzez udzielanie im ukierunkowanego wsparcia. Aby zapewnić skuteczność tego podejścia, szkoły powinny rozważyć, w jaki sposób zadbają o:
- rzetelną diagnozę luk i potrzeb edukacyjnych uczniów,
- zadania dopasowane do poziomu wiedzy, zrozumienia lub umiejętności poszczególnych uczniów,
- spersonalizowaną informację zwrotną – od nauczycieli bądź rówieśników.
W niektórych badaniach elementy te realizowano z wykorzystaniem technologii cyfrowych (np. poprzez inteligentne systemy nauczania), które dostarczają uczniom reaktywnej informacji zwrotnej i bieżącej oceny postępów.
Interwencje oparte na indywidualizacji nauczania mogą być realizowane w różnych modelach, takich jak na przykład samodzielne uczenie się ucznia, działania prowadzone w klasie z udziałem nauczyciela lub asystenta nauczyciela, jak również z wykorzystaniem technologii cyfrowych, które wspierają indywidualne zadania poprzez ocenę postępów i udzielanie informacji zwrotnej.
Dyrektorzy szkół powinni rozważyć, w jaki sposób najlepiej monitorować stosowane podejścia, aby zapewnić skuteczne wdrażanie zindywidualizowanego nauczania. Ważne by działania związane ze zindywidualizowanym nauczaniem uzupełniały (a nie zastępowały) dobrą interakcję z nauczycielem.
Koszty
Średnie koszty wdrożenia nauczania zindywidualizowanego ocenia się jako bardzo niskie. Większość wydatków wynika z konieczności szkoleń i doskonalenia zawodowego nauczycieli, oraz niezbędnego oprogramowania i zasobów cyfrowych.
Wdrażanie nauczania zindywidualizowanego wymagać będzie również dodatkowego czasu ze strony nauczycieli, ponieważ interwencje tego rodzaju są zazwyczaj prowadzone w czasie lekcji.
Siła dowodów
Siłę dowodów naukowych dotyczących nauczania zindywidualizowanego oceniono jako ograniczoną. Zidentyfikowano 198 badań, które spełniły kryteria włączenia do Przewodnika. Ocenę siły dowodów naukowych tej strategii obniżono, ponieważ:
- w ostatnich latach przeprowadzono tylko niewielki odsetek badań, co może świadczyć o tym, że wyniki nie odzwierciedlają w pełni obecnych praktyk edukacyjnych;
- duża część badań nie została poddana niezależnej ewaluacji; ewaluacje prowadzone przez organizacje powiązane z danym podejściem dydaktycznym (np. przez komercyjnych dostawców programów edukacyjnych) zazwyczaj wykazują większy wpływ, co może zniekształcać ogólny wynik dla danej strategii;
- wyniki badań w ramach tego tematu charakteryzują się dużą, niewyjaśnioną zmiennością; każdy przegląd naukowy zawiera pewien zakres różnic w wynikach, dlatego należy analizować dane poza średnią; taka niewyjaśniona zmienność obniża pewność co do rezultatów, ponieważ nie da się jednoznacznie ustalić, w jaki sposób kontekst, metodologia lub przyjęte podejście wpływają na wynik badania.
Jak w przypadku każdego przeglądu badań naukowych, Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych przedstawia średni wpływ poszczególnych podejść, uzyskany na podstawie wyników badań naukowych prowadzonych w środowisku szkolnym. Podczas wdrażania strategii w swojej placówce należy uwzględnić kontekst szkoły i korzystać z profesjonalnego osądu nauczycieli oraz kadry kierowniczej.
Liczba badań
198
Przegląd aktualizowany
lipiec 2021