Na czym to polega
Uczenie się przez współdziałanie polega na tym, że uczniowie pracują wspólnie nad zadaniami lub aktywnościami edukacyjnymi w grupach na tyle małych, by każdy mógł aktywnie uczestniczyć w pracy. Uczniowie w grupie mogą pracować nad różnymi zadaniami, które składają się na wspólny cel, lub wspólnie realizować jedno zadanie. Takie podejście różni się od nieustrukturyzowanej pracy grupowej, w której brak jest jasno określonych ról i celów.
Niektóre formy uczenia się przez współdziałanie zakładają, że pary, grupy lub zespoły uczniów o zróżnicowanych osiągnięciach edukacyjnych rywalizują ze sobą, co ma na celu zwiększenie skuteczności współpracy. Istnieje bardzo szeroki zakres metod uczenia się przez współdziałanie, obejmujący różne sposoby organizacji pracy i różne typy zadań. Tutoring rówieśniczy można również uznać za formę uczenia się przez współdziałanie, jednak w Przewodniku został omówiony jako odrębny temat.
Najważniejsze ustalenia
Uczenie się przez współdziałanie wykazuje przeciętnie pozytywny wpływ i może być korzystnym sposobem wspierającym lepsze osiągnięcia edukacyjne. Uczniowie potrzebują wsparcia i ćwiczeń, aby nauczyć się skutecznie współpracować – nie dzieje się to samoistnie. Doskonalenie zawodowe nauczycieli może wspierać skuteczne planowanie i prowadzenie zajęć opartych na współpracy.
Zadania i aktywności muszą być starannie zaprojektowane, aby współpraca była efektywna i sprzyjała uczeniu się – w przeciwnym razie niektórzy uczniowie mogą mieć trudności z uczestnictwem lub będą próbowali pracować samodzielnie. Wszyscy uczniowie powinni mieć możliwość rozmowy i wyrażania swojego sposobu myślenia podczas pracy zespołowej, co zapewni im pełniejsze korzyści z udziału w takich zadaniach.
Rywalizacja między grupami może być wykorzystywana w celu wspierania skuteczniejszej współpracy – tym niemniej nadmierne skupienie się na rywalizacji może spowodować, że uczniowie będą koncentrować się na wygranej, a nie na faktycznym uczeniu się.
Najbardziej obiecujące formy uczenia się przez współdziałanie obejmują grupy liczące od 3 do 5 uczniów, które realizują wspólny cel lub zadanie.
Skuteczność
Wpływ uczenia się przez współdziałanie na proces uczenia się jest konsekwentnie pozytywny — uczniowie osiągają średnio o 5 miesięcy większy postęp w ciągu roku szkolnego. Skala wpływu może być jednak inna, dlatego należy odpowiednio zaplanować szczegóły wdrożenia.
Uczenie się przez współdziałanie obejmuje wiele różnych podejść dydaktycznych, ale skuteczność tego typu nauczania wymaga znacznie więcej niż tylko usadzenia uczniów razem i poproszenia ich o wspólną pracę. Największe korzyści edukacyjne przynoszą podejścia ustrukturyzowane, oparte na dobrze zaprojektowanych zadaniach.
Istnieją pewne dowody, że rywalizacja między grupami może wspierać współpracę, choć nie jest to warunek konieczny. Nadmierne skupienie się na rywalizacji może prowadzić do tego, że uczniowie koncentrują się na wygranej, a nie na samym procesie uczenia się. Większość skutecznych podejść opiera się na rozwijaniu dialogu i interakcji między uczniami.
Dowody wskazują, że najbardziej efektywne są grupy liczące od 3 do 5 uczniów. Nieco mniejszą skuteczność obserwuje się zarówno w pracy w parach, jak i w grupach większych niż 5 osób. Istnieją również badania, które sugerują, że uczenie się przez współdziałanie jest szczególnie obiecujące w przypadku nauk przyrodniczych.
Co się kryje za średnią
Efekty uczenia się przez współdziałanie są nieco wyższe w szkołach średnich (+6 miesięcy postępu) niż w szkołach podstawowych (+5 miesięcy postępu).
Wpływ uczenia się przez współdziałanie jest nieco mniejszy w zakresie umiejętności czytania i pisania (+3 miesiące postępu) niż w matematyce (+5 miesięcy) i w naukach przyrodniczych (+10 miesięcy).
Najbardziej efektywną strukturą pracy wydają się być małe grupy liczące od 3 do 5 uczniów, które wspólnie odpowiadają za osiągnięcie jednego celu.
Badania, w których uczenie się przez współdziałanie realizowane jest z wykorzystaniem technologii cyfrowych, wykazują zwykle nieco mniejszy wpływ (średnio +3 miesiące postępu).
Wyrównywanie różnic edukacyjnych
Istnieją ograniczone dowody dotyczące zróżnicowanego wpływu uczenia się przez współdziałanie na uczniów z grup defaworyzowanych. Niektóre badania wskazują jednak, że uczenie się przez współdziałanie może przynosić szczególne korzyści uczniom o niższych wcześniejszych osiągnięciach edukacyjnych, ponieważ stwarza im możliwość współpracy z rówieśnikami, werbalizacji własnego sposobu myślenia, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami oraz korygowania błędnych przekonań poprzez dyskusję i wzajemne wsparcie.
Duże znaczenie ma zapewnienie wsparcia poprzez dobrze zaplanowane i starannie zaprojektowane zadania edukacyjne, by uczniowie o niższych osiągnięciach mogli aktywnie uczestniczyć w pracy grupy, podejmować wyzwania i skutecznie się uczyć. Jeśli uczenie się przez współdziałanie ogranicza się do sytuacji, w której uczniowie o najwyższych wynikach samodzielnie rozwiązują problemy bez udziału pozostałych uczniów, może to prowadzić do pogłębiania istniejących różnic w osiągnięciach edukacyjnych.
Uczenie się przez współdziałanie ukierunkowane na rezultat wspólny
Gdy grupy realizujące działania w ramach uczenia się przez współdziałanie mają wyznaczony wspólny rezultat grupowy, wpływ tej strategii jest zazwyczaj wyższy od średniego.
Zidentyfikowano 111 badań, w których uczniowie pracowali na rzecz osiągnięcia wspólnego celu.
Uczenie się przez współdziałanie ukierunkowane na rezultat indywidualny
Niektóre formy uczenia się przez współdziałanie zakładają, że poszczególni uczniowie w grupie realizują różne cele. Takie podejścia przynoszą ogólnie pozytywne efekty, jednak ich wpływ jest zazwyczaj nieco mniejszy niż w przypadku strategii opartych na wspólnym celu grupowym.
Zidentyfikowano 101 badań, w których uczniowie otrzymywali indywidualne cele w ramach zadań opartych na uczeniu się przez współdziałanie.
Wdrożenie w szkole
Wiele teorii opisuje sposoby uczenia się przez współdziałanie i jego wpływ na efekty uczenia się. Dzięki współpracy uczniowie mogą rozwijać umiejętność wyjaśniania, prezentowania, rozwiązywania problemów oraz kompetencje metapoznawcze. Uczniowie również czerpią korzyści z dzielenia się wysiłkiem przy realizacji trudnych zadań. Szkoły powinny zadbać o to, by w ramach uczenia się przez współdziałanie:
- wszyscy uczniowie (szczególnie ci o niższych wcześniejszych osiągnięciach edukacyjnych) otrzymali wsparcie pozwalające na pełne uczestnictwo w pracy grupowej;
- dobór par i grup uczniowskich był dokładnie przemyślany;
- nauczyciele promowali dobre praktyki współpracy, np. modelując wysokiej jakości dyskusje i w ten sposób zapewnić produktywny charakter działań zespołowych;
- nauczyciele uważnie monitorowali przebieg pracy grupowej, wspierając uczniów, którzy mają trudności lub nie angażują się w pracę.
Szeroki zakres podejść do uczenia się przez współdziałanie obejmuje różne sposoby organizacji pracy i różne rodzaje zadań realizowanych w ramach programu nauczania. Jak dotychczas nie wszystkie konkretne formy uczenia się przez współdziałanie stosowane w szkołach poddano ewaluacji, dlatego każdą nową inicjatywę w tym obszarze należy odpowiednio ocenić. Doskonalenie zawodowe nauczycieli prawdopodobnie jest niezbędne, by maksymalnie zwiększyć skuteczność stosowanych podejść oraz monitorować ich wpływ na procesy zachodzące w klasie.
Koszty
Średni koszt wdrożenia uczenia się przez współdziałanie ocenia się jako bardzo niski, a wydatki ponoszone przez szkoły dotyczą głównie szkoleń nauczycieli oraz przygotowania materiałów dydaktycznych. Jako podejście realizowane w bezpośredniej pracy z uczniami uczenie się przez współdziałanie wymaga niewielkiego nakładu czasu ze strony nauczycieli na planowanie i monitorowanie działań (w porównaniu z innymi strategiami nauczania).
Oprócz kwestii czasu i kosztów dyrektorzy szkół powinni rozważyć, jak maksymalnie zwiększyć skuteczność uczenia się przez współdziałanie poprzez doskonalenie zawodowe nauczycieli, wspierające stosowanie dobrze zaprojektowanych zadań. Szkoły powinny także uważnie monitorować wpływ zastosowanych podejść na uczniów o niższych osiągnięciach edukacyjnych.
Siła dowodów
Siłę dowodów dotyczących interwencji opartych na uczeniu się przez współdziałanie oceniono jako niską. Zidentyfikowano 212 badań spełniających kryteria włączenia do Przewodnika. Siłę dowodów naukowych uczenia się przez współdziałanie obniżono z następujących powodów:
- jedynie niewielki odsetek badań przeprowadzono w ostatnich latach, co może oznaczać, że nie odzwierciedlają one w pełni aktualnej praktyki dydaktycznej;
- znaczny odsetek badań nie został poddany niezależnej ewaluacji: ewaluacje prowadzone przez organizacje powiązane z daną metodą (np. przez dostawców komercyjnych) zazwyczaj wykazują większy wpływ, co może zniekształcać ogólną ocenę skuteczności danej strategii;
- wyniki badań w ramach tego tematu charakteryzują się dużą, niewyjaśnioną zmiennością; każdy przegląd naukowy zawiera pewien zakres różnic w wynikach, dlatego należy analizować dane poza średnią; taka niewyjaśniona zmienność obniża pewność co do rezultatów, ponieważ nie da się jednoznacznie ustalić, w jaki sposób kontekst, metodologia lub przyjęte podejście wpływają na wynik badania.
Jak w przypadku każdego przeglądu badań naukowych, Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych przedstawia średni wpływ poszczególnych podejść, uzyskany na podstawie wyników badań naukowych prowadzonych w środowisku szkolnym. Podczas wdrażania strategii w swojej placówce należy uwzględnić kontekst szkoły i korzystać z profesjonalnego osądu nauczycieli oraz kadry kierowniczej.
Liczba badań
212
Przegląd aktualizowany
lipiec 2021