Zaangażowanie rodziców

Wpływ: umiarkowany. Koszty wdrożenia: bardzo niskie. Wnioski oparto na rozległej bazie dowodowej.

Koszt wdrożenia
Określa nakłady (czasowe, organizacyjne lub finansowe) związane z wdrożeniem strategii
Siła dowodów
Pokazuje, jak silne mamy dowody na skuteczność (lub nieskuteczność) strategii
Wpływ (miesiące)
Określa postęp uczniów wyrażony w miesiącach nauki
+4 miesiące

Na czym to polega

Zaangażowanie rodziców odnosi się do działań nauczycieli i szkół mających na celu włączenie rodziców we wspieranie nauki ich dzieci. Obejmuje ono m.in:

  • programy rozwijające umiejętności rodziców, takie jak czytanie i pisanie lub obsługa komputera;
  • ogólne działania zachęcające rodziców do wspierania dzieci w nauce – np. podczas czytania w domu lub odrabiania pracy domowej;
  • aktywny udział rodziców w zajęciach edukacyjnych dzieci;
  • bardziej intensywne programy wsparcia dla rodzin w kryzysie.

Najważniejsze ustalenia

Zaangażowanie rodziców ma pozytywny wpływ na wyniki uczniów, odpowiadający średnio 4 miesiącom dodatkowego postępu w nauce. Należy przy tym koniecznie angażować wszystkich rodziców, aby nie doprowadzić do pogłębienia luki edukacyjnej wynikającej z nierówności społecznych.

Warto się zastanowić nad sposobami dostosowania komunikacji szkoły z rodzicami, by sprzyjała pozytywnemu dialogowi na temat uczenia się. Badania dowodzą, że spersonalizowane komunikaty dotyczące nauki mogą wspierać konstruktywne relacje między szkołą a rodzicami.

Silna baza dowodowa potwierdza skuteczność tego podejścia w pracy z młodszymi dziećmi, natomiast w szkołach średnich jest ono zbadane w znacznie mniejszym stopniu. Dlatego warto zastanowić się, jak utrzymać zaangażowanie rodziców w miarę dorastania uczniów.

Szkoły powinny również rozważyć, jakiego rodzaju wsparcie mogą zaoferować rodzicom, by nauka w domu była skuteczna i wartościowa. Przekazywanie praktycznych strategii, wskazówek, narzędzi i materiałów, które pomagają rodzicom wspierać dzieci w nauce, może przynieść lepsze efekty edukacyjne niż np. samo podarowanie książki lub ogólnikowe zachęty pomocy w nauce.

Skuteczność

Średni wpływ strategii zwiększających zaangażowanie rodziców odpowiada ok. 4 miesiącom dodatkowego postępu w nauce w ciągu roku szkolnego.

Tym niemniej dowody dotyczące skutecznych sposobów podnoszenia wyników uczniów poprzez wzmacnianie zaangażowania rodziców są niejednoznaczne i mniej przekonujące. Zidentyfikowano przykłady, w których łączenie strategii angażowania rodziców z innymi interwencjami – np. rozszerzonymi programami edukacyjnymi dla dzieci w wieku przedszkolnym – nie przyniosło dodatkowych korzyści edukacyjnych. Sugeruje to, że rozwijanie efektywnego zaangażowania rodziców w celu poprawy wyników dzieci jest trudnym zadaniem, które wymaga starannego monitorowania i ewaluacji. 

Istnieją natomiast dowody na to, że wsparcie udzielone rodzicom przy wychowaniu ich pierwszego dziecka może przynieść korzyści również dla jego rodzeństwa.

Wydaje się również, że aspiracje rodziców odgrywają istotną rolę w kształtowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów – ale brakuje wystarczających dowodów, by stwierdzić, że działania ukierunkowane na zmianę aspiracji rodziców faktycznie prowadzą do trwałego wzrostu aspiracji i osiągnięć dzieci. 

Fundacja EEF przeprowadziła szereg badań nad interwencjami mającymi na celu poprawę wyników uczniów poprzez angażowanie rodziców w różnego rodzaju działania. Spójny wniosek z tych badań jest oczywisty: angażowanie rodziców w tego typu programy jest trudne. Dla porównania, eksperyment polegający na wysyłaniu rodzicom wiadomości tekstowych (SMS-ów), mających zachęcić ich do większego zaangażowania w naukę dziecka, przyniósł niewielki, aczkolwiek pozytywny efekt, a przy tym był bardzo tani w realizacji.

Co się kryje za średnią

Wpływ strategii zaangażowania rodziców jest podobny w placówkach wczesnoszkolnych i szkołach podstawowych – średnio odpowiada 4 miesiącom dodatkowego postępu w nauce. Potrzebne są jednak dalsze badania, by lepiej poznać skuteczność tego typu podejść w szkołach średnich.

Ogólnie rzecz biorąc, efekty są zbliżone w przypadku umiejętności czytania i matematyki (+4 miesiące), choć liczba badań dotyczących matematyki jest znacznie niższa, co ogranicza pewność takiego wniosku.

Większość analizowanych badań dotyczyła interwencji wspierających czytanie w domu, natomiast mniej badań koncentrowało się na programach rozwijających umiejętności wychowawcze rodziców.

Podejścia, w których rodzic pracuje z dzieckiem bezpośrednio (w relacji jeden na jeden) przynoszą zwykle lepsze rezultaty.

Interwencje z zakresu zaangażowania rodziców oceniano w wielu krajach na świecie.

Wyrównywanie różnic edukacyjnych

Uczniowie z rodzin o niższym statusie ekonomicznym rzadziej mają dostęp do spokojnego miejsca do nauki w domu oraz do formalnych i nieformalnych zajęć edukacyjnych poza szkołą. Może to utrudniać im naukę poza szkołą i tłumaczyć spadek osiągnięć u niektórych uczniów w okresie wakacyjnym. Poprzez projektowanie i wdrażanie skutecznych strategii angażowania rodziców szkoły i nauczyciele mogą ograniczać to ryzyko, wspierając rodziców w pomaganiu dzieciom w nauce, rozwijaniu samoregulacji oraz w doskonaleniu konkretnych umiejętności, takich jak czytanie.

Tym niemniej strategie angażowania rodziców niosą ryzyko pogłębiania różnic w osiągnięciach, jeśli w praktyce uczestniczą w nich głównie rodziny zamożniejsze. Niektóre badania sugerują, że interwencje mogą prowadzić do zwiększenia nierówności edukacyjnych, choć potrzebne są dalsze dowody. Dlatego szczególnie istotne jest projektowanie takich działań w sposób wspierający wszystkich rodziców – niezależnie od ich sytuacji materialnej.

Choć zachęcanie rodziców do bezpośredniego angażowania się w prace domowe może wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem, szkoły powinny rozważyć, czy rodzice dysponują odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, by zapewnić swoim dzieciom właściwe wsparcie – zwłaszcza na poziomie szkoły średniej. Badania dowodzą, że interwencje mające na celu angażowanie rodziców w prace domowe nie przekładają się na wyższe wyniki w nauce. Co więcej, uczniowie mający trudności w nauce częściej proszą rodziców o pomoc, ale rodzice przecież nie znają najskuteczniejszych metod nauczania. Dlatego lepszym rozwiązaniem może być zachęcanie rodziców, by kierowali dziecko z powrotem do nauczyciela zamiast przejmować rolę dydaktyczną.

Wdrożenie w szkole

Kluczowym mechanizmem stojącym za skutecznością strategii angażowania rodziców jest poprawa jakości i ilości nauki odbywającej się w środowisku domowym. W praktyce jednak bardzo trudno to osiągnąć. Szkoły mogą rozważyć wdrożenie pewnych elementów wspierających skuteczne zaangażowanie rodziców:

  • dopasowywanie komunikacji z rodzicami w taki sposób, aby zachęcała do pozytywnego dialogu na temat nauki,
  • regularne monitorowanie i ocena współpracy szkoły z rodzicami, jak również identyfikacja obszarów wymagających poprawy,
  • zapewnienie bardziej intensywnego i długofalowego wsparcia dla rodzin, które tego potrzebują.

Wdrażając strategie angażowania rodziców, należy również uwzględnić potencjalne bariery utrudniające udział rodziców: czy szkoła umożliwia rodzicom aktywnym zawodowo udział w krótkich spotkaniach o elastycznych porach? Czy istnieje możliwość zaangażowania zdalnego, np. poprzez spotkania online lub komunikację cyfrową?

Strategie angażowania rodziców są zazwyczaj realizowane w dłuższej perspektywie czasowej (przeciętnie przez ok. 18 tygodni), ponieważ nawiązanie skutecznej współpracy między szkołą a rodzicami wymaga systematycznego i długotrwałego wysiłku. 

Koszty

Szacunkowe średnie koszty wdrożenia strategii angażowania rodziców są bardzo niskie. Większość wydatków dotyczy szkoleń i rozwoju zawodowego pracowników, które zazwyczaj stanowią koszty początkowe. Choć mediana kosztów jest bardzo niska, dodatkowe szkolenia, materiały dydaktyczne, zasoby oraz czas pracy personelu mogą sprawić, że koszty wzrosną do poziomu niskiego lub umiarkowanego.

Szacunki te zakładają, że szkoły dysponują technologią umożliwiającą komunikację z rodzicami oraz infrastrukturą do organizacji spotkań stacjonarnych. Są to koszty warunkujące wdrożenie strategii angażowania rodziców – w przypadku ich braku całkowity koszt realizacji programu okaże się prawdopodobnie wyższy.

Siła dowodów

Siła dowodów dotyczących zaangażowania rodziców została oceniona jako wysoka. Zidentyfikowano 124 badania, które spełniały kryteria włączenia do Przewodnika. Ocenę siły dowodów naukowych tej strategii jednak obniżono, ponieważ znaczny odsetek badań nie został poddany niezależnej ewaluacji. Ewaluacje prowadzone przez organizacje powiązane z danym podejściem dydaktycznym (np. przez komercyjnych dostawców programów edukacyjnych) zazwyczaj wykazują większy wpływ, co może zniekształcać ogólny wynik dla danej strategii.

Jak w przypadku każdego przeglądu badań naukowych, Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych przedstawia średni wpływ poszczególnych podejść, uzyskany na podstawie wyników badań naukowych prowadzonych w środowisku szkolnym. Podczas wdrażania strategii w swojej placówce należy uwzględnić kontekst szkoły i korzystać z profesjonalnego osądu nauczycieli oraz kadry kierowniczej.

Siła dowodów

Liczba badań

124

Przegląd aktualizowany

maj 2025

Copyright © 2025 The Education Endowment Foundation. All rights reserved.